CV


ULLA  GERD  CHRISTENSEN


BILLEDKUNSTNER - medlem af:


BKF - Billedkunstnernes Forbund - Danish Visual Artists

PROKK - Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere.

KKS - Kvindelige Kunstneres Samfund.


2020 2023 - GVV – Grafisk værksted Vejle


www.ullagerd.dk


Instagram: ulla_gerd


DELTAGELSE PÅ CENSUREREDE UDSTILLINGER,

SOM MODTAGER STØTTE FRA STATENS KUNSTFOND:


2020 KS (Kunstnernes Sommerudstilling), Tistrup

2017 KP (Kunstnernes påskeudstilling) Århus Kunstbygning

2016 KS

2013 KS

2012 KP

2012 KS

2011 KS

2009 KS



ANDRE CENCUREREDE UDSTILLINGER:


2019 National Museum of the Faroe Islands, Censurerede ”Spring Exhibition 2019”


2016 ”INSIDE”, Censurerede Efterårsudstilling, KUNSTPAKHUSET, Ikast

2010 ”INSIDE”, Censurerede Efterårsudstilling, KUNSTPAKHUSET, Ikast

2008 ”INSIDE”, Censurerede Efterårsudstilling, KUNSTPAKHUSET, Ikast


2012 Kunstforeningen Limfjordens censurerede udstilling, Gimsinghoved, Struer

2008 Kunstforeningen Limfjordens censurerede udstilling, Gimsinghoved, Struer



UDSTILLINGER PÅ KUNSTMUSEER OG KUNSTHALLER:


2022 Veje Kunstmuseum, "Parafraser" gruppeudstilling med Grafisk værksted Vejle.

2019 Nordens Institut, Finland, ”Nordiske dialoger” Gruppeudstilling/ KKS

2019 Kirsten Kjær Museum, Frøstrup,DK med udstillingen ”Det som ikke bliver sagt”

2018 Kunstpakhuset Ikast, november ”Det der ikke bliver sagt”, t



ANDRE UDSTILLINGER I DANMARK OG UDLAND:


2022 Bovbjerg Fyr, Nordfløjen udstillingen "Basically Organic"

2021 Prokk udstillingen "ORD", Kulturhus Bunkeren,Århus.

2021 Augustiana, Det røde Palæ, "Mig og Louise" Gruppeudstilling.

2019 Mikkelberg - Center for Nordisk kunst, Sydslesvig,

         ”Nordiske dialoger” Gruppeudstilling/ KKS

2019 Galleri ØckenLund, Frederiksberg, DK

2018 Nygård, Als, påskeudstilling

2018 Fussingø Skov, Randers ”Forrest Art”, kunstrute,

2018 Pakhuset, Doverodde Købmandsgård gruppeudstillingen ”Strømninger”

2016 Kunstbygningen Filosoffen, Odense, Gruppeudstillingen ”12 Udtryk”

2016 Galleri Spor 1, Brande ”Spor Krydses”, Gerd, Lampe & Duedahl,

2012 ”BaneGården”, Aabenraa. kunst- og kulturcenter. Gruppeudstilling med ZEBRA,

2011 Ateliergalleriet, Herning ”Cyklus”, separatudstilling,

2010 Kulturcenter Bovbjerg Fyr, Ferring.



Bestyrelsesposter:

Spor Kunsten – åbne værksteder fra 2019-2021


Censor:

Tørring-Uldum Kunstforenings efterårsudstilling 2021


UDSMYKNINGSOPGAVER:

2009/2010 Institutionen ”Bytoften” Herning 2009/2010

2005 Institutionen ”Skovlyset” Herning


ARBEJDSOPHOLD:

2018 Lille Skiveren – Jens Otto Kraghs sommerbolig – arbejdsophold i (KKS regi).

Opholdet bevilliget af BKF og var ifm. opstart af udstillingen ”Nordiske dialoger”


2018 Mikkelberg, Center for nordisk Kunst, Sydslesvig/Tyskland.

Ophold forud for kommende udstilling ”Nordiske dialoger” i (KKS regi)




OM ULLA GERDS BILLEDKUNST

- SAMHØRIGHEDEN MELLEM FORMER OG FARVER 



Det er i grænselandet mellem genkendelse og det uventede at billedkunsten opererer og virker stærkest. Den gode billedkunstner formår diskret at manøvre betragteren ind i sine billeder. Gennem enkle genkendelige - gerne almindelige og ufarlige - elementer trækkes betragteren til for så ved få kunstneriske greb at afskæres vejen ind i billedet.

I billedets grænseland overlades betragteren til sig selv og hvad der måtte opstå af uventede og overraskende oplevelser.


Ulla Gerds billedkunst benytter sig af denne diskrete og tvetydige billedstrategi.

Hendes ekspressive malerier og grafiske tryk "trækker" uvilkårligt betragteren til gennem genkendelige former, en skæv farveholdning og subtile overflader. Hun skaber en stærk visuel tryghed gennem den tilsyneladende genkendelighed i formsproget, - men dets egentlige kilder forbliver skjult for betragteren, de findes kun i selve maleprocessen og i kunstnerens bevidsthed.

Hendes værker tilbyder sig som samlet udtryk både fordrende og åbent for oplevelser og indtryk. Det endelige billede skabes i betragterens hoved uanset kilden til motivet.


Ulla Gerds malerier er gennemgående ekspressive og løsagtige i deres udtryk. De har en særegen koloristisk nerve, stemning og poesi. Selve maleakten og det gestuelle spiller en stadig mere fremtrædende rolle i hendes værkers organiske formsprog.

Hendes grafiske værker og collager har en lignende løsagtighed og løssluppen karakter,

- her både tiltrækkes og frastødes abstrakte former i et farvemæssigt næsten monokromt billedunivers. En uendelig leg med form og farve, enkelhed og komplesitet, ekspressivitet og formalisme er på spil.

(Tekst af Bente Jensen, kunsthistoriker, MA)